Horzellarve

Ik zie kleine, gele puntjes op de vacht van mijn paard, vooral op de onderbenen. Wat zou dit kunnen zijn?

De kleine, gele puntjes die je ziet, zijn eitjes van de paardenhorzel. Dit is een klein tweevleugelig insect dat zijn eitjes legt op de onderbenen, hals en flanken en in de manen van het paard. Vaak liggen er honderden eitjes bij elkaar. De eitjes worden opgelikt door het paard en als larven weer uitgescheiden. Een besmetting met horzellarven kan ernstige problemen geven, zoals sterk vermageren (door een verminderde eetlust), diarree, ontstekingen aan mond, tong en maag en zelfs buikvliesontsteking, bloedarmoede en kolieken.

Om te voorkomen dat een horzel haar eitjes op je paard legt, kun je je paard insprayen met een anti-insectenmiddel. Blijf daarbij echter toch ook regelmatig de vacht van je paard controleren.

Ontwormingsprodukten op basis van ivermectines zijn werkzaam tegen horzellarves. Gebruik zo’n product in de herfst en zeker ook in de winter (rond eind december/begin januari).

Als je eitjes vaststelt op je dier, verwijder je die het best meteen met een speciaal schuurblokje of horzelmesje. Je paard wassen met lauw water en azijn of met een antiparasitair middel werkt ook. Wees ook extra waakzaam, want er kan reeds besmetting zijn opgetreden. Bij een infectie met horzellarves vind je larves terug in de stoelgang. Als je twijfelt of je zorgen maakt, neem dan zeker contact op met uw dierenarts voor eventueel verder onderzoek.