Vaccinatie konijnen

Ik was onlangs aan het wandelen met mijn hond en zag plots langs de kant van de weg een heel ziek konijntje zitten.

Het beestje zag niets meer omdat de ogen helemaal dicht zaten.  Dierenvriend die ik ben, vlug met het konijntje naar de dichtstbijzijnde dierenarts.

Daar werd mij verteld dat het om de ziekte Myxomatose gaat, en dat het diertje in een zo ver stadium zat, dat er niets meer aan te doen was.

Wat was de oorzaak van dit alles en valt dit te voorkomen?

Er zijn inderdaad 2 uiterst besmettelijke ziektes bij konijnen, die meestal leiden tot een dodelijk afloop: Myxomatose en  VHS (viraal hemorragisch syndroom) of RHD in het engels genaamd.

Myxomatose is een ziekte die wordt overgedragen door vliegen, muggen, vlooien en teken. Omdat deze parasieten in de zomer het talrijkst zijn, is dit ook de gevaarlijkste periode voor de ziekte. Na een incubatietijd van 3 tot 5 dagen ontstaan bij het konijn huidontstekingen (bobbels), vooral aan de ogen en de rest van de kop. De ogen gaan dichtzitten en er ontstaan korsten op de neus en knobbels in de oren. Soms zien we etterige oog- en neusvloei. Het konijn hoest en niest. De kop zwelt op, waardoor het dier niet meer in staat is te eten of te drinken. Het is een heel pijnlijke ziekte. Meestal treedt sterfte op na enkele dagen. De laatste jaren komt een mildere vorm van myxomatose voor, die (mits snel optreden!) soms kan behandeld worden.

Het VHS is een virus dat de slijmvliezen van de darmen van het konijn aantast, waardoor het dier vaak bloederige diarree krijgt. Er kunnen ook hevige longbloedingen optreden. Ook koorts, verminderde eetlust, kortademigheid en een bloederige neusvloei zijn mogelijke symptomen. Soms verloopt de ziekte echter zo snel dat de eigenaar geen symptomen opmerkt en het dier op een dag dood aantreft. De ziekte wordt vooral overgedragen door contact met besmette dieren. Gezelschapskonijnen kunnen bijvoorbeeld ziek worden door gras, hooi of ander groenvoer te krijgen dat besmet werd door zieke, meestal wilde konijnen. In de meeste gevallen sterven de besmette dieren, mede doordat deze ziekte zo snel verloopt.

In beide gevallen is voorkomen dus beter dan genezen.  Er bestaat een vaccin dat uw konijn, vanaf de leeftijd van 6 weken, voor een heel jaar lang beschermt tegen deze ziektes.

Zeker met het oog op het komende voorjaar, als je je konijntjes eens buiten in het zonnetje wil plaatsen.  Voor meer informatie hieromtrent kan u steeds contact opnemen met uw dierenarts.