Kattenziekte

Wij hebben een jonge (bijna 2 jaar oude) gecastreerde kater die ’s nachts regelmatig op stap gaat. Klopt het dat ik hem dan best laat inenten tegen de “kattenziekte”? Wat is eigenlijk “kattenziekte”?

Kattenziekte (= panleucopenie) is een heel besmettelijke virusziekte die vooral voorkomt bij jonge katten. Het virus tast met name het maagdarmkanaal aan en veroorzaakt een verminderde weerstand.

De symptomen zijn hoge koorts, gebrek aan eetlust, sloomheid, braken, (vaak bloederige) diarree, uitdroging en hevige buikpijn. Door de verminderde afweer kunnen andere infecties het ziektebeeld nog verergeren.

Zonder behandeling sterft meestal meer dan 90% van de besmette dieren. Bij kittens is de sterfte vaak zelfs 100%. Zelfs na behandeling sterft nog ongeveer 1 op 2 dieren aan de ziekte.

Het virus verspreidt zich heel gemakkelijk. Zowel speeksel, urine, uitwerpselen als braaksel van besmette dieren kunnen het virus bevatten. Andere katten worden besmet doordat ze door besmette plekken lopen en zich daarna wassen of aan besmette grassprietjes bijten. Het virus kan echter ook via besmette handen of kleren worden doorgegeven. Binnenkatten kunnen dus óók besmet worden, doordat hun baasje het virus bijvoorbeeld via de schoenen meeneemt naar huis. De omgeving van een met het kattenziektevirus besmette kat kan tot na een jaar een besmettingsbron vormen voor andere katten!

De vaccinatie tegen kattenziekte geeft een heel goede bescherming en is dus (gezien het hoge sterftepercentagecijfer) sterk aan te raden, ook voor katten die niet naar buiten gaan.